Τετάρτη 12 Οκτωβρίου 2011

Oικολογική καταστροφή με ελληνικό χρώμα

Κάτω από περίεργες συνθήκες, το ελληνικών συμφερόντων πλοίο MV Rena προσάραξε σε ύφαλο την προηγούμενη βδομάδα στα ανοιχτά της Νέας Ζηλανδίας, προκαλώντας ανυπολόγιστη οικολογική καταστροφή.


Μέχρι τη Δευτέρα, υπολογιζόταν ότι είχε γίνει διαρροή 30 τόνων πετρελαίου στη θάλασσα. Σήμερα το μεσημέρι, ανακοινώθηκε ότι το πετρέλαιο έχει φτάσει τους 350 τόνους. Σε αυτό συνέβαλαν οι καιρικές συνθήκες και τα τεράστιο κύματα. Για το λόγο αυτό, οι αρχές απομάκρυναν τα 25 μέλη του πληρώματος, φοβούμενες πιθανή βύθιση του πλοίου. Τα άτομα αυτά, βοηθούσαν τα ειδικά συνεργεία για να συγκρατήσουν την οικολογική καταστροφή, εν ενώ σταμάτησαν προσωρινά οι προσπάθειες απάντλησης πετρελαίου από το σκάφος. Σύμφωνα με ανακοίνωση της Νεοζηλανδικής Υπηρεσίας Ναυσιπλοΐας τα συνεργεία έχουν καταφέρει να αντλήσουν μόλις 10 τόνους πετρελαίου, ενώ η αντίστοιχη Υπηρεσία για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος ανέφερε ότι έχει τρυπήσει η βασική δεξαμενή του «Rena» και το πετρέλαιο που διαρρέει κινείται νοτιοδυτικά.

Αξιωματούχοι εξέφρασαν φόβους ότι οι κακές καιρικές συνθήκες μπορεί να κόψουν το πλοίο στη μέση, απελευθερώνοντας –σε ένα εφιαλτικό σενάριο- το σύνολο των 1.700 τόνων αργού πετρελαίου και 200 τόνων ντίζελ, που φέρει στις δεξαμενές του. Ωστόσο, όπως μετέδιδαν τοπικά μέσα ενημέρωσης, μέχρι αργά σήμερα το απόγευμα, το σκάφος δεν κινδύνευε. Τις αποκαρδιωτικές ειδήσεις από το προσαραγμένο πλοίο επιβεβαίωσε και ο υπουργός Περιβάλλοντος της Νέας Ζηλανδίας Νικ Σμιθ, ο οποίος έκανε λόγο για τη «χειρότερη θαλάσσια οικολογική καταστροφή» στην ιστορία της χώρας. Την ίδια στιγμή, η WWF χαρακτηρίζει «καθοριστικές» τις επόμενες 24-48 ώρες σημειώνοντας ότι η ρύπανση έχει ήδη προκαλέσει τον θάνατο πολλών πτηνών, ενώ δεκάδες περιθάλπονται σε κέντρα φροντίδας.

Το φορτηγό πλοίο «Rena» σημαίας Λιβερίας και 47.000 τόνων, μεταφέροντας εκατοντάδες κοντέινερ, προσάραξε την περασμένη Τετάρτη στον ύφαλο Αστρολάβος, 22 χλμ. ανοικτά της πόλης Ταουράνγκα, στον Κόλπο της Αφθονίας, μία περιοχή που είναι γνωστή για την πλούσια πανίδα και χλωρίδα της. Οι πρώτες κηλίδες πετρελαίου έχουν ήδη φτάσει στις βόρειες ακτές της Νέας Ζηλανδίας και στο τουριστικό θέρετρο Μάουντ Μονγκάνου, το οποίο αποτελεί καταφύγιο φαλαινών, δελφινιών και πτηνών, οι αρχές έχουν τοποθετήσει προειδοποιητικές πινακίδες για μολυσμένα ψάρια και θαλασσινά. Κάτοικοι εξοπλισμένοι με γάντια, φτυάρια, και σακούλες προσπαθούν να καθαρίσουν τις παραλίες και να σώσουν τα θαλάσσια πουλιά(ανάμεσά τους σπάνιοι μπλε πιγκουίνοι), πολλά από τα οποία έχουν κιόλας εντοπιστεί καλυμμένα από πετρέλαιο.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το πλοίο ανήκει στην εταιρεία Daina Shipping, θυγατρική της Ελληνικών συμφερόντων Costamare Inc. του εφοπλιστή Κωνσταντίνου Κωνσταντακόπουλου. Αν και είναι αρκετά νωρίς για να διερευνηθούν τα πλήρη αίτια του ατυχήματος και να καταλογιστούν οι αντίστοιχες ευθύνες, ενδεικτική, ωστόσο, είναι η δήλωση του πρωθυπουργού, Τζον Κι ότι, «το Rena είναι ένα πολύ μεγάλο πλοίο που σε ήρεμα νερά έπεσε σε έναν χαρτογραφημένο γνωστό ύφαλο μέσα στη νύχτα. Πρέπει να δοθούν απαντήσεις στα ερωτήματα γιατί συνέβη αυτό και ποιος ευθύνεται».

Πάντως, κατά τον αυστραλιανό Τύπο το φορτηγό πλοίο είχε παρουσιάσει προβλήματα, τα οποία είχαν εντοπιστεί και κατά το πέρασμά του από την Αυστραλία. Την ύπαρξη προβλημάτων ασφαλείας του σκάφους, επιβεβαιώνουν και οι αρμόδιες υπηρεσίες της Νέας Ζηλανδίας, ενώ η τοπική τηλεόραση μετέδωσε ότι το δεξαμενόπλοιο, δυο ημέρες πριν προσαράξει στον ύφαλο, παρ’ ολίγο να συγκρουστεί με τάνκερ το οποίο έκανε ελιγμό για να το αποφύγει.

Οι 3 μεγαλύτερες πετρελαιοκηλίδες στην ιστορία

Περσικός Κόλπος, 1991

Ιανουάριος του 1991, Πόλεμος του Κόλπου. Οι ιρακινές δυνάμεις προκειμένου να αποτρέψουν την απόβαση αμερικανών πεζοναυτών στη χώρα, ανοίγουν τις βαλβίδες των πετρελαϊκών εγκαταστάσεων καθώς και δεκάδων τάνκερ, που βρίσκονται αγκυροβολημένα στον Περσικό Κόλπο. Εκατοντάδες χιλιάδες τόνοι πετρελαίου χύνονται στη θάλασσα. Αν και δεν μπορούν να γίνουν ακριβείς εκτιμήσεις για το σύνολο της διαρροής, που κατάφερε ανεπανόρθωτο πλήγμα στα θαλάσσια και παράκτια οικοσυστήματα της περιοχής, πρόσφατο άρθρο των «New York Times» υπολογίζει το μέγεθος της πετρελαιοκηλίδας στα 36 δισεκατομμύρια γαλόνια πετρέλαιο, γεγονός που την καθιστά ως τη μεγαλύτερη θαλάσσια μόλυνση στην ιστορία.

Κόλπος του Μεξικό, 1979

Στις 3 Ιουνίου του 1979 σημειώνεται έκρηξη στην πλατφόρμα άντλησης πετρελαίου «Ixtoc 1», στον Κόλπο του Μεξικό, προκαλώντας μια τεράστια διαρροή πετρελαίου, που διήρκησε 10 ολόκληρους μήνες. Σε αυτό το διάστημα διέρρευσαν στη θάλασσα πάνω από 90 εκατομμύρια γαλόνια πετρελαίου, που δημιούργησαν μία πελώρια πετρελαιοκηλίδα μήκους περίπου 80 χιλιομέτρων στα ανοιχτά των ακτών των ΗΠΑ, καταστρέφοντας τον τουρισμό, τις ιχθυοκαλλιέργειες και οδηγώντας στο θάνατο δεκάδες είδη ζώων. Ως υπεύθυνες για την έκρηξη στην πλατφόρμα, που οδήγησε στη δεύτερη μεγαλύτερη πετρελαϊκή θαλάσσια μόλυνση στην ιστορία, θεωρήθηκαν -όπως και στη πρόσφατη περίπτωση της πλατφόρμας Deepwater Horizon πάλι στον Κόλπο του Μεξικό- οι βαλβίδες ασφαλείας.

Τρινιντάντ και Τομπάγκο, 1979


19 Ιούλη του 1979, ανοικτά του Τρινιντάντ και Τομπάγκο. Κατά τη διάρκεια μιας τροπικής καταιγίδας και μέσα σε έντονη θαλασσοταραχή, το ελληνικό πετρελαιοφόρο «Atlantic Empress» συγκρούεται με το τάνκερ «Aegean Captain» και πάνω από 287.000 τόνοι πετρελαίου διαρρέουν στη θάλασσα. Παρότι η πετρελαιοκηλίδα που προκλήθηκε από τη σύγκρουση δεν έφτασε ποτέ στην ακτή, το συγκεκριμένο περιστατικό θεωρείται ως η τρίτη μεγαλύτερη θαλάσσια μόλυνση στην ιστορία και η μεγαλύτερη που οφείλεται σε διαρροή από πετρελαιοφόρο πλοίο.

Σ.Β

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου